About Me

My photo
Selly Oak, Birmingham, West Midlands, United Kingdom
Just an ordinary woman who is struggling with life and study. Nothing much interesting. zufiaz87@gmail.com

Saturday 11 October 2014

Perkahwinan?? Kematian itu lebih pasti..



“Every soul shall taste death”



Pada suatu hari, berlaku satu situasi.. 


B: Hah, kamu tu bila nak kawen??

S: Mmm.. Belum sampai seru.. (Tersenyum)

B: Hah, jangan belum-belum sampai seru, tengok-tengok akhir tahun ni balik Malaysia, nak kawen!! 

S: (terkejut kena marah).. Hihihi.. B, ajal, maut, jodoh, pertemuan semua ditangan Allah.. Siapalah saya nak menidakkan takdir.. Tapi what I really concern right now is about my ajal.. Ajal tu lebih pasti daripada perkahwinan.. Kahwin??mm tak semua orang dapat kahwin kat dunia ni, tapi ajal, semua orang akan mati! Instead of focusing bila nak kawen, nak kawen dengan siapa, etc, etc., saya lebih takut dengan kematian.. Bersedia ke saya nak mati? Apa amalan sebagai bekalan saya nanti? Dapat tak saya pulang ke *kampung halaman* dengan tenang?? Ntah-ntah on the way balik rumah ni pun saya boleh mati? Allahu rabbi.. Tapi ini bukan bermaksud saya menidakkan perkahwinan.. Cuma its not the right time to talk about this matter.. When the time come, it will come.. InsyaAllah.. Research saya pun macam tu, I tried my best to finish on time, but He has a much more better plan for me.. Berusaha dan redha.. InsyaAllah.. Doakan saya ye!! 😊😊😊

B: (ketegangan makin kendur). Okay la macam tu, good luck with your study!


*Kita semua berasal dari keturunan nabi Adam. Dan nabi Adam ditempatkan di SYURGA pada asalnya. Jadi kampung halaman kita adalah SYURGA!*

Perbualan diatas dah selalu dilalui oleh kami-kami yang single dan sambung study ni.. B adalah boss-boss yang selalu meletakkan beban yang besar kepada kami. And the worst scenario is, they won't let us to get married?? Katanya nak suruh fokus??πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜“πŸ˜“

Kahwin atau tidak bukan masalah, masalah selalu datang disebabkan research itu sendiri, supervisor atau diri researcher tu sendiri..πŸ˜“πŸ˜“

Ya, benar.. Di usia-usia sekarang ni (semakin matang katanya), saya lebih takutkan kematian dari everything else.. Kematian sangat tidak mengenal usia.. Bila sampai masa, kita akan pegi jua.. 

“Setiap hari bila patah semangat, saya selalu doa supaya Allah mengikhlaskan hati saya dengan PhD ni.. Study pun ibadahkan? Kalau boleh, biarlah kesusahan belajar ini tidak sia-sia, malah menambah pahala sebagai bekalan disana nanti.. Ameen.. InsyaAllah..”



~Just my thought of the day.. ~

From Birm with love, ❤️❤️❤️
Sufiah

No comments:

Post a Comment