About Me

My photo
Selly Oak, Birmingham, West Midlands, United Kingdom
Just an ordinary woman who is struggling with life and study. Nothing much interesting. zufiaz87@gmail.com

Wednesday 18 September 2013

Ajaibnya Kalam Cinta Allah..

Sebagai manusia biasa, saya pernah terjatuh dalam gelora hati dan perasaan. Ye, saya pernah jatuh cinta! Dipendekkan cerita, saya bersahabat baik dengan dia, daripada sahabat, kemudian datanglah pula perasaaan-perasaan tanpa diundang.

Seminggu, ye, seminggu saya istikharah, untuk memastikan makna perasaan ini, dan seminggu itu jugalah perasaan itu semakin kuat. Dan kami juga semakin hari semakin rapat.

Tapi, pabila diri semakin sedar bahawa, ‘LELAKI DAN PEREMPUAN, TAKKAN PERNAH MENJADI TEMAN RAPAT, KERANA PADA SUATU KETIKA MUNGKIN SALAH SEORANG AKAN JATUH CINTA’ , akal waras saya mula menyapa, mungkin ini hanyalah perasaan sementara? Allah hanya menguji, dan Allah sekarang sedang menguji saya dengan ujian hati! Saya nekad, saya perlu tinggalkan dia. Kenapa saya perlu menjaga cinta manusia yang tak halal dan tak pernah menjanjikan kebahagian, sedangkan cinta saya kepada YANG MAHA PEMBERI CINTA pun masih terumbang-ambing? Kerana Dia, saya tinggalkan dia.

Kemudian datang pula sahabat yang sering mendengar segala luahan dan curahan rasa, beliau menggesa saya untuk kembali kepada dia. Katanya, saya perlu berusaha untuk mencari dan mengejar cinta saya, sedangkan pada ketika itu, saya sudah rela hati melepaskan dia. Diri semakin keliru, sahabat yang lain menjadi tempat mengadu. Dan hanya bahasa isyarat yang dapat diberikan mereka! Keliru dan semakin keliru! Saya yakin dan pasti dengan tindakan saya, tapi kenapa ada lagi manusia yang menggesa saya untuk membuat sesuatu diluar kemampuan saya sekali lagi?

Dalam kekeliruan, wudhu diambil, dan kalam cinta Allah mula dibaca penuh penghayatan. Tersentak bila secara tiba-tiba mata menangkap satu ayat, (yang bermaksud):

“Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang yang di muka bumi ini, niscaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikuti persangkaan belaka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah).” (6:116)


Sesungguhnya, Allah sedang menegur saya! Ajaibnya kalam cintaNya, pabila diri dalam kekeliruan, secara tidak langsung teguran itu datang. Allahu Rabbi!! Halus sungguh teguran Allah, dan merungkaikan segala kecelaruan. Alhamdulillah, saya kembali tenang. Dan semakin yakin dengan setiap tindakan yang diambil. J
MENANGIS DITEGUR ALLAH!!Huhhu T.T

From Birm, with muchy-muchy loves,
Sufiah

No comments:

Post a Comment